Efter 20 års stabil drift og med løbende vedligehold, er det blevet tid til udskifte alt teknisk udstyr i Storebælts betalingsanlæg. Formålet er at gøre det både hurtigere og nemmere for bilister at komme over broen.

Trafikken vil glide som vanligt

Vi er gået i gang med at sætte nyt udstyr op i anlægget, i første omgang i de to baner, der ligger i midten.

Arbejdet er lagt i perioder, hvor vores trafikanalyser viser, at der er mindst trafik, og det er inddelt i faser - to baner ad gangen - så de mennesker, der skal over Storebælt, kommer lige så hurtigt igennem anlægget som normalt.

Der er sat skilte op, så det er tydeligt for bilisterne, hvor de skal køre igennem, og hvilke baner, de ikke skal ind i. 

Når juletrafikken begynder  i uge 50, vil de to vejbaner igen være åbne, og i begyndelsen af det nye år går arbejdet i gang igen i to nye baner. 

En nødvendig investering 

Trafikken på Storebælt stiger år for år. I 2018 kørte næsten dobbelt så mange over broen som da broen åbnede i 1998. 

-  Formålet med at opgraderingen er at fremtidssikre betalingsanlægget, så det kan tage imod den voksende trafik. Samtidig vil vi gerne give en bedre service til de kunder, som benytter automatisk betaling i form af PayByPlate eller BroBizz, fortæller Jens Kjær Nielsen, chef for Storebælts betalingsanlæg.

Ekspresbaner for både bizz og PayByPlate

Den store nyhed er, at når arbejdet er færdigt, skal de kunder, der betaler med PayByPlate, køre gennem de samme baner som kunder, der betaler med bizz. Det nye system vil nemlig kunne aflæse en nummerplade lige så hurtigt, som det kan aflæse bizz.

Opgraderingen betyder også, at der bliver flere ekspresbaner til de kunder, som benytter PayByPlate eller BroBizz. I ekspresbanerne vil der ikke længere være bomme, og samtidig sættes hastigheden op til 50 km/t. 75 pct. af alle, der krydser Storebæltsbroen i dag, har en af de to betalingsløsninger.

Foryngelseskuren af Storebælts betalingsanlæg vil være færdig om et års tid - ved udgangen af 2019.  

Læs mere om det nye betalingsanlæg