Arbejdet med at modernisere Storebælts betalingsanlæg går godt. Projektet kører helt efter planen, og meget snart er vi er færdige med de ombygninger, der skal laves i banerne gennem anlægget. 

- Næste skridt er arbejdet med at installere nyt elektronisk udstyr, som vi går i gang med i slutningen af maj, fortæller Steen Andersen, der er projektleder for fornyelsen af betalingsanlægget.

Udskiftningen af det tekniske udstyr starter i en enkelt bane i maj. Fra midt august begynder arbejdet i de øvrige baner, og det er inddelt i faser - to baner ad gangen - så de mennesker, der skal over Storebælt, kommer lige så hurtigt igennem anlægget som normalt. Betalingsanlægget vil fungere som det plejer indtil det nye anlæg går i drift i oktober. 

Fremtidssikring af Storebælts betalingsanlæg

Storebælts betalingsanlæg har, med løbende vedligehold, kørt stabilt i 20 år. Nu er udviklingen inden for både betalingsmetoder og teknologi imidlertid nået så vidt, at det er blevet tid til en total udskiftning. 

-  Formålet med opgraderingen er at fremtidssikre betalingsanlægget, så det kan tage imod den voksende trafik over broen. Samtidig vil vi gerne give en bedre service til de kunder, som benytter automatisk betaling i form af PayByPlate eller bizz, så de kommer både hurtigere og nemmere gennem anlægget, fortæller chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen.

Nummerpladebetaling og bizz gennem de samme baner

Blandt de helt store forbedringer for kunderne bliver, at med det nye anlæg vil det være lige så hurtigt at betale med PayByPlate som med bizz, og derfor bliver der flest baner til automatisk betaling, som skal benyttes af både bizz- og PayByPlate-kunder.

Fra slutningen af året er det altså slut med at skulle i de blå betalingskort-baner, når man betaler med PayByPlate.