Særlige dage med høje trafiktal

Når danskerne skal holde ferie på den anden side af bæltet, er der ekstra mange biler i betalingsanlægget. Onsdag den 17. april bliver den store udrejsedag, hvor døgntrafikken ifølge prognosen vil ramme knap 43.000 køretøjer. Til sammenligning passerede i gennemsnit knap 36.000 køretøjer over Storebælt i døgnet i 2018. Den store hjemrejsedag bliver søndag den 21. april, hvor 38.500 køretøjer ventes at krydse broen.

Automatisk betaling får trafikken til at glide

På Storebælt kan du anvende automatisk betaling for din passage - eksempelvis bizz og PayByPlate - så trafikken glider lettere gennem betalingsanlægget og vi undgår kø.

- Jo flere der betaler med bizz eller PayByPlate, des højere bliver kapaciteten i betalingsanlægget, så vi undgår unødvendig ventetid. Specielt på de mest belastede trafikdage, såsom i påsken, mærker vi gevinsten af de mange kunder som hjælper sig selv igennem, fortæller Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget på Storebælt.

Udover hurtigere passage gennem anlægget opnår du mindst 20 pct. rabat på turen. Det svarer til en besparelse på minimum 50 kr. per tur over broen i en almindelig personbil, under 6 meter.

Nyt teknisk udstyr i betalingsanlægget

Efter 20 års stabil drift og med løbende vedligehold, er det blevet tid til udskifte alt teknisk udstyr i Storebælts betalingsanlæg. Formålet er at gøre det både hurtigere og nemmere for bilister at komme over broen.

- Projektet kører helt efter planen. Vi er færdige med størsteparten af arbejdet med ombygninger i banerne. Bane 21 og 22 er de eneste vi mangler, og de bliver klaret efter påske. Næste skridt er arbejdet med at installere nyt elektronisk udstyr, som vi går i gang med i slutningen af maj, fortæller Steen Andersen, der er projektleder for fornyelsen af betalingsanlægget.

Udskiftningen af det tekniske udstyr starter i en enkelt bane i maj. Fra midt august begynder arbejdet i de øvrige baner, og det er inddelt i faser - to baner ad gangen - så de mennesker, der skal over Storebælt, kommer lige så hurtigt igennem anlægget som normalt. Betalingsanlægget vil fungere som det plejer indtil det nye anlæg går i drift i oktober.

-  Formålet med opgraderingen er at fremtidssikre betalingsanlægget, så det kan tage imod den voksende trafik. Samtidig vil vi gerne give en bedre service til de kunder, som benytter automatisk betaling i form af PayByPlate eller bizz, fortæller Jens Kjær Nielsen.