Genåbningen af Designmuseum Danmarks have betyder, at der bliver spillet ekstra meget teater under sommerhimlen i København i år. I den genåbnede have spiller Grønnegårds Teatret Nikoline Werdelins ”Visen om Sidsel”, der handler om en kvinde, som i begyndelsen af 1700-tallet udgiver sig for at være mand for at kunne ernære sig selv. Under navnet Anders Lorentz Radelfart von Thy gifter hun sig endog med Bodil-Marie Olsdatter, men forelsker sig samtidig i soldaten Ludvig. Historien er ganske sand:

- For halvandet år siden fik jeg en mail fra Tyge Krogh på Rigsarkivet, som var konsulent på min sidste forestilling på Grønnegårds Teatret, ”Natmandens datter”, fortæller Nikoline Werdelin. – Jeg havde ikke hørt fra ham i ni år, men nu tænkte han lige på mig. Det var en lang artikel om kvinder i mandsklæder – heriblandt Sidsel Andersdatter. Så ringede jeg til Steen Stig Lommer og sagde, ’jeg er altså bange for, at vi må til den igen.’

Forestillingen er en fiktion, der både følger Sidsels historie og borgerskabets forargelse, da sagen kommer for en dag. Derved afslører de gode borgeren sig selv med al deres bornerthed og deres skjulte længsler. En tragikomisk historie i Holbergs tradition, men med Nikoline Werdelins særlige twist.

Lars Mikkelsen som Strindberg

På Grønnegårds Teatrets anden scene i Odd Fellow Palæets Have skrues der op for dramatikken med P.O. Enquists ”Tribadernes nat”, der er en ætsende morsom udforskning af køn, seksualitet og kærlighed. Nærmere bestemt drejer det sig om August Strindberg, der som kulturflygtning i København, skal sætte forestillingen ”Den stærkeste” op med sin kone Siri von Essen i hovedrollen. Men ægteskabet er i opløsning, og hvilken rolle spiller egentlig veninden Marie David i stykkets anden hovedrolle? Veteranerne fra friluftsscenen, Lars Mikkelsen og Ann Eleonora Jørgensen er de primære duellanter.

”Visen om Sidsel” har premiere den 26. juni, ”Tribadernes nat” den 18. juli og begge spiller helt til 22. august 2015.

Scenen i Designmuseum Danmarks have giver samtidig plads til hele to familieforestillinger. Fra den 2.-18. juli opfører eleverne fra Den Danske Scenekunstskole ”Der var engang engang” – meget frit efter H.C. Andersens eventyr, og derefter bliver Molières ”Den indbildte syge” behandlet lige så frit af bl.a. Morten Hauch-Fausbøll og Bolette Schrøder 23. juli – 22. august 2015.

Hamlet er tilbage på Kronborg

Hen i august måned bygges der scene i slotsgården på Kronborg. Så er det nemlig tid til årets Shakespeare Festival, og i år bliver med dobbelt op på Hamlet, der jo er forbundet med det danske kongeslot. ”Hamlet” kan opleves i en opsætning fra Staatsshauspiel Dresden 1.-4. august 2015, hvor Shakespeares tragedie bliver genfortalt som en fræk cocktail af mindehøjtidelighed og rock-koncert.

Musik og video flettes ind i denne moderne version. Spanske Companyia Pelmanecs opdatering af stykket, ”Diagnosis: Hamlet”, der spiller 5. og 6. august, er lige så vild, men måske snarere minimalistisk. Her er tragedien flyttet til et psykiatrisk hospital, hvor den unge Max Flaubert skaber et fantasiunivers omkring sig med spejle og dukker – men fuldt op med død far og en mor, der har giftet sig med Max’ onkel. Og med tragiske konsekvenser.

Begge forestillinger tekstes med danske ’overtekster’ – det vil sige på en skærm over scenen.

Dukker, 3D, film, opera og ballet

Også det unge publikum kan opleve Shakespeare på og ved Kronborg. Ude på voldterrænet gælder det ”Kong Lear”, der opføres som dukketeater og uden ord på blot 30 minutter den 1.-30. juli, mens man i samarbejde med Kulturværftet har forvandlet Hamlet til ”Hamlets labyrint”, en virtuel, 3D-rejse i selskab med en lille dreng, der skal kapere at have mistet sin far og skulle tage stilling til sin mors nye ægteskab. Den spiller 4. juli-9. august. Begge forestillinger er egnede fra 6 år.

Endvidere kan man opleve ”The Merchant of Venice” med Al Pacino som open-air-cinema den 8. august og dagen efter en festlig musikalsk fejring med ”Shakespeare in Concert”, hvor Greve Harmoniorkester med Frans Rasmussen i spidsen spiller uddrag af alle mulige værker inspireret af Shakespeare. Det er både ballet og opera, og det bliver selvfølgelig med både pragtfulde sangere og yndefulde dansere.

Halfdan i krigens skygge

Det er ikke hele Danmarks muntre digter Halfdan Rasmussen, man møder i årets forestilling på Det Flydende Teater. Her i 100-året for hans fødsel, men også 75-året for Besættelsen – eller 70-året for Befrielsen – rettes lyset mod digterens møde under krigen med den begavede unge digter Morten Nielsen, der engagerede sig i modstandskampen. Halfdan var sikker på, at Morten ville blive en betydningsfuld stemme i modstandskampen og sidenhen, men det håb bristede, da digteren blev dræbt i 1944, kun 22 år gammel. Her må man sande Halfdan Rasmussens beskrivelse af sig selv: ”Jeg skriver sjove digte. Jeg skriver også triste. De første læser andre folk. Selv læser jeg de sidste.”

Det musikalske portræt af Halfdan Rasmussen ”Grinet & Døden” spilles til søs på Furesøens vande ombord på turbådene med afgang fra Klausdalsbro 17. juli – 15. august.

Mozart i Hedeland

Også Mozart flytter ud under åben himmel. Med øje for vejrstatistikken for begyndelsen af august kaster Opera Hedeland sig ud i opførelsen af Mozarts ”Cosi fan tutte”. Handlingen drejer sig om to venner, der for at teste deres udkårnes troskab aftaler at bejle til den andens kæreste. Men først og fremmest handler det selvfølgelig om et af Mozarts smukkeste operaværker. Den pikante opera, der har fået undertitlen ’de elskendes skole’ kan opleves 1. samt 7. og 8. august.

Vi krydser fingre for en varm og tør sommer, men til udendørs teater hører trods alt et kig på vejrudsigten og fornuftigt tøj i alle tilfælde. Det kan blive køligt, når duggen falder over scenen.