Guddommelig dekadence! Sådan beskriver Sally Bowles i Liza Minellis skikkelse Kit Kat Club i filmen ”Cabaret”. Indbegrebet af et mødested for kunstnere, intellektuelle, bohemer og letlevende personer af begge køn. Strengt taget står ’kabaret’ bare for musikalsk optræden i et serveringslokale, men derudover er kabareten ofte satirisk og udfordrer det beståendes normer – såvel politisk som moralsk. Både politik og moral ændrer sig gennem tiden, og kabareten ændrer sig med den.

Fra før verden gik af lave

Den tidsrejse kan man opleve på Riddersalen på Frederiksberg, københavnernes gamle forlystelsescentrum. Her genopsætter man til maj ”Som var det i går’, en jubilæumskabaret i anledning af Riddersalens 100 år, der spillede for fulde huse i efteråret. Divaen Daimi Gentle og direktricen Signe Birkbøll pudser sammen med et par unge skuespilelever de gamle sange fra, før verden gik af lave, op og synger og danser til musik og tekster af afdøde og nulevende koryfæer. Mange af sangene er skrevet netop til Riddersalen. Her befinder man sig altså i de rigtige kabaret-omgivelser, selv om etablissementet til daglig ’bare’ er et teater.

Så til søs

Men København råder faktisk over en permanent kabaret-scene – om end på gyngende grund. Det er kabaret-skibet Liva, der i dag vugger blidt i Nyhavn, og som selvfølgelig er opkaldt efter Liva Weel, en af de mest betydningsfulde, danske kabaret-sangerinder.

Her kan man fra 12. februar opleve en kabaret bygget på den amerikanske satiriker Tom Lehrers sangskat. Han opsummerede bl.a. Den Kolde Krigs atomoprustning med den optimistiske ”We’ll All Burn Together, When We Burn”. Tiden er en anden, men der er atter kolde fronter i øst, og i Flemming Krølls og Lars Fjeldmoses danske oversættelse og opdatering viser Lehrers forudsigelser og bidske satire sig at holde. Og stadig være smerteligt morsom.

Derefter går Café Liva lidt længere tilbage i historien og fejrer 70-året for befrielsen med krigs-kabareten ”9. april” – eller som det på nudansk hedder; en teaterkoncert. Her er sange af Brecht, P.H., Kai Normann Andersen og Kurt Weill. Mon ikke også en enkelt, der oprindelig blev sunget af Liva Weel?

80’er kabaret?

Som Københavns Musikteater ligger nærmest skjult i Kronprinsensgade som en fin lille teaterhemmelighed passer scenen perfekt til kabaret. Hvad man sådan set godt kan kalde ”Butique Requiem”; en indebrændt, bramfri kabaret og dødsensalvorlig klovneforestilling over Peer Hultbergs 80’er-klassiker ”Requiem”. Det er Lotte Andersen, Benjamin Boe Rasmussen og Allan Klie, der optræder med sange og monologer som fem skæve eksistenser, der får tiden til at gå som frivillige i en Røde Kors-butik.

Må vi kalde dem det?

Teatergruppen danskdansk behøver ingen fast scene, men tager kabareten ud til folket og kan fra midten af marts og en måned frem opleves på forskellige københavnske cafeer med deres ”Perker Cabaret”. Titlen skal forstås på den måde, at vi på scenen vil opleve bl.a. Hadi Ka-Koush, Sandra Yi Sencindiver og Anders Singh Vesterdahl – altså skuespillere med sært klingende navne – ligesom instruktionen varetages af Hassan ’brun mands byrde’ Preisler. ”Perker Cabaret” rejser bl.a. spørgsmålet, hvad vi må kalde dem, hvis vi ikke lige kalder dem ved navn. Så alt i alt lever satiren og kabaret-traditionen altså i bedste velgående – både tilbageskuende og aktuelt.

Kongelig kabaret

Men i sin mest populære form oplever vi den altså på Det kgl. Teater, hvor Cecilie Stenspil tager bowlerhatten på som Sally Bowles. Scenen er sat i et sprudlende dekadent Berlin i 1931, hvor livet leves, som om hver dag var den sidste – hvad den måske også er her få år, før hagekorset kaster sin skygge over alt.

- Sjovt nok har jeg lige spillet med i ”Mefisto”, der foregår i samme periode, og jeg hæfter mig ved, at temaet er evigt aktuelt: Hvordan handler vi i forhold til den tid, vi lever i? Går vi mod strømmen eller går vi med? I hendes tilfælde er det også et valg mellem kærlighed og karriere, siger Cecilie Stenspil.

- Men det er et privilegium, at få lov til at spille den rolle. Og at få lov til at gøre det på Gamle Scene, hvor jeg også var så heldig at spille Eliza i ”My Fair Lady”. Det er Danmarks flotteste teaterrum. For mig er det magisk at se ud over de røde plysstole.

En væsentlig forandring er dog, at de forreste rækker er skiftet ud med caféborde, så publikum kan sidde og nyde et glas til forestillingen præcis som i en rigtig kabaret.

- Det bliver yndigt at kigge ud over, ler Cecilie Stenspil.

Selvfølgelig ser hun frem til at give sin version af musicalhits som ”Maybe This Time” og ”Mein Herr”, men hendes favoritnummer tilhører faktisk konferencieren:

- Det er et ganske kort nummer, som han synger foran tæppet; kun 5-6 linjer og helt uden akkompagnement: ”I Don’t Care Much”.

Om man er til røde plyssæder i det fornemmer teater på Kgs. Nytorv eller til kabaretens mere ydmyge rum rundt omkring i byen, så er en ting i hvert fald sikker: Life Is a Cabaret …

Datoer

Cabaret – Det kgl. Teater 16/4-29/5

Som var det i går – Riddersalen 9/6-20/6

Tom Lehrer-cabaret – Café Liva 12/2-21/3

9- April – Café Liva 9/4-16/5

Butique Requiem – Københavns Musikteater 21/2-14/3

Perker Cabaret – på cafeer i København 12/3-11/4